با حضور ریاست محترم اداره کتابخانه های شهرستان سلطانیه ونیز ریاست محترم شورا واعضای شورا ونیز دهیار محترم روستای ویر.
نشست های کتابخانه ای شهرستان سلطانیه
کتابخانه عمومی قائم (عج)
*ماه برگزاري: شهریور | *كتابخانه: قائم (عج) | شهرستان: سلطانیه * | شماره نشست: 2 * | |||
*معرفیکننده: نرگس بابائی | *نویسنده: | *کتاب: قرآن کریم | ||||
*موضوع:دین |
| *سال نشر:1395 | *ناشر:چاپ ونشر قرآن | |||
|
|
|
| |||
معرفی کتاب : قرآن کتاب مقدس دین اسلام است و در باور مسلمانان سخنان خداست که به صورت وحی از سوی او توسط جبرئیل بر پیامبر اسلام، محمد بن عبدالله، نازل گردیده است.[۱] مسلمانان، قرآن را بزرگترین معجزهٔ محمد و روشنترین دلیل بر پیامبری او میدانند.[۲] قرآن اصلیترین منبع وحی در اسلام به شمار میآید و به زبان عربی است. کلمهٔ قرآن در لغت به معنی «قرائت کردن» و «خواندن» است و مسلمانان معمولاً به آن با عناوینی مانند «قرآن کریم» و «قرآن مجید» اشاره میکنند. قرآن به ۳۰ جزء تقسیم شده و ۱۱۴ سوره دارد.[۱]
محتوای قرآن درباره خدا بر توحید و یگانگی او تأکید دارد. قرآن خدا را به انسان نزدیکتر از رگ گردنش میداند، رابطهٔ انسان با خدا را بینیاز از واسطه میداند و انسان را به تسلیم دربرابر امر خدا فرمان میدهد. قرآن پدیدههای طبیعی را نشانههایی (آیات) برای خدا میشمارد؛ دین و حقیقت را یکی میداند و تنوع ادیان را حاصل تنوع در مردم میداند. قرآن قوانین و حقوق در جامعهٔ اسلامی را نیز تعریف میکند.[۱] قرآن مؤمنان را به جهاد در راه خدا میخواند و آنان را به نیکوکاری، به ویژه درباره مسکینان و یتیمان فرا میخواند.[۳] طبق حدیث ثقلین قرآن به همراه اهل بیت دو گوهری هستند که مسلمانان باید به آن دست بیازند تا گمراه نشوند.[۴][۵]
مسلمانان براین باورند که قرآن یک بار به صورت کامل توسط جبرئیل در شب قدر بر محمد نازل گشته و سپس بار دیگر به صورت تدریجی بر او نازل شدهاست. از نظر تاریخی، دیدگاه غالب آن است که قرآن در زمان عثمان، خلیفهٔ سوم، تحت نظارت جمعی از صحابه به رهبری زید بن ثابت به صورت یک کتاب، موسوم به مصحف عثمان جمع گردید و نسخههایی از آن به مکه، دمشق، کوفه و بصره ارسال گردید. قرآن فعلی براساس قرائت کوفی حفص از عاصم کوفی در قرن هشتم میلادی چاپ گردیده است.[۶]به باور کسانی که به الهی بودن این کتاب اعتقاد دارند «قرآن رساترین بیان است و از نظر موسیقی و وزن لفظی، در لغات و جملاتش نشانههای وحیانی ربانی مشهود است. وزنش نه وزن شعر است نه نثر، بلکه هر دو و برتر از هر دو است، در حدّی که در توان غیر خدا نیست، وزن و لفظ آن به گونهای تناسب و انسجام با معنا دارد که گوئی معناهایش در آن تجسم یافته است.»[۷]
قرآن بر تمام جنبههای زندگی مسلمانان نفوذ کردهاست. ضربالمثلهای قرآنی نهتنها در زبان عربی، بلکه در زبان مسلمانان غیرعرب نیز راه یافتهاند.[۸] علوم قرآنی شامل بررسی تنزیل قرآن، شان نزول، تلاوت، وجوه زبانی، تفسیر، اعجاز، و تاریخ میشود.[۹]
*معرفیکننده:ناهید ملکی | *نویسنده: سید احمد سجادی | *کتاب: رستاخیز | |||
| *موضوع:دین | *سال نشر:1394 | *ناشر:راسخون | ||
معرفی کتاب :283 صفحه - چاپ فاخر با صفحات گلاسه تمام رنگی
هرصفحه پیرامون یک موضوع مرتبط با معاد ، قیامت ، بهشت و جهنم است
برای هر موضوع معمولا یک آیه و دو روایت ذکر شده است
آیات و روایات به دو زبان فارسی و انگلیسی ترجمه شده است
برای هر موضوع یک تابلوی نقاشی رنگی بسیار زیبا کار شده است
هر صفحه با دو تذهیب اختصاصی به رنگ های طلایی و نقره ای تزئین شده است
تفسیری از دو دنیای متفاوت( جهنم و بهشت)
سفری به معاد الهی
به همراه مجموعه نقاشی های معاد و قیامت
هر صفحه این کتاب پیرامون یک موضوع مرتبط با معاد ، قیامت ، بهشت و جهنم است و برای هر موضوع معمولا یک آیه و دو روایت ذکر شده است.
به اهتمام : سید احمد سجادی
ناشر: مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان
با همکاری موسسه فرهنگی هنری نور راسخون
*معرفیکننده:گلناز بابائی | *نویسنده: ابرهیم ابراهیمی | *کتاب: آیین عزاداری | |||
| *موضوع:دین | *سال نشر:1380 | *ناشر:راسخون | ||
معرفی کتاب:
به ماسبت فرا رسیدن ماه محرم کتابی را در خصوص چگونگی عزاداری صحیح معرفی می کنم. کتاب «آیین عزاداری، بایسته ها و نبایسته های عزاداری در کلام بزرگان دین» نوشته ابراهیم ابراهیمی است و شامل چهار فصل می باشد که عبارتند از: عزاداری، تحریفات عزاداری، وظایف ما در قبال تحریفات عزاداری و احکام فقهی عزاداری.
این کتاب با استناد به سخنان بزرگانی چون آیت الله خامنه ای، شهید مرتضی مطهری، آیت الله مکارم شیرازی، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و... سعی در نشان دادن شیوه ی صحیح و سنتی عزاداری و پرهیز از انحرافات و بدعت های نادرست در آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان دارد و خواندن آن به هر مسلمان و شیعه ای توصیه می شود.
ناشر کتاب، نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج می باشد و نخستین چاپ کتاب نیز مربوط به سال 1384 است. در ادامه بخشی از کتاب را می خوانید تحت عنوان «مداحی نکردن به سبک آهنگ های لهو و لعب» :
«من شنیده ام در مواردی، از آهننگ های نامناسب استفاده می شود. مثلاً فلان خواننده طاغوتی یا غیرطاغوتی، شعر عشقی چرندی را با آهنگی خوانده، حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین(ع) و برای عشاق امام حسین(ع)، آیات والای معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن، این خیلی بد است. خودتان آهنگ بسازید. این همه ذوق و هنر وجود دارد.یقیناً در جمع علاقه مندان به این جریان، کسانی هستند که می توانند آهنگ های خوب مخصوص مداحی بسازند؛ آهنگ عزا، آهنگ شادی. هر آهنگ و آوازی به درد شما نمی خورد. آهنگ و آواز خاصی به درد شما می خورد؛ آن هم با شیوه بیان خاص مداحی. اگر کار مهم نبود، من در بیان این جزییات معطل نمی شدم، اما کار خیلی مهم است.
*معرفیکننده:زهرا حنیفه لو | *نویسنده: صغری ظهیری ملایری | *کتاب: غیره العباسیه | |||
| *موضوع:دین | *سال نشر:1384 | *ناشررازبان | ||
در نگاه به قلّه های رفیع ایمان و شجاعت و وفا، چشم ما به وارسته مردی بزرگ و بی بدیل ميافتد، به نام عبّاس فرزند رشید امیرالمؤمنین(ع) كه در فضل و كمال و فتوّت و رادمردی، الگویی برجسته است. در اخلاص و استقامت و پایمردی، نمونه است و در هر خصلت نیك و صفت ارزشمندی، كه كرامت یك انسان به آن بسته است، سرمشق است. ما پیوسته دین باوری و حقجویی و باطل ستیزی و جانبازی را از او آموختهایم و نسل اللهاكبرِ امروز، وامدار مكتب جهاد و شهادتی است كه اباالفضل(ع) در آن مكتب، علمدار است و همچون خورشید، درخشان.
اینك، گرچه از صحنههای آن همه ایثار و دلاوری و وفا كه در عاشورا اتّفاق افتاد و آینهای فضیلت نما پیش چشم جهانیان نهاد، بیش از هزار و سیصد سال میگذرد، امّا تاریخ، روشن از كرامتهای عباس بن علی(ع) است و نام او با وفا، ادب، ایثار و جانبازی همراه است و گذشتِ این همه سال، كمترین غباری بر سیمای فتوّتی، كه در رفتار آن حضرت جلوهگر شد، ننشانده است.
عاشورا روز پر شكوه و الهام بخش و پر حماسهای بود كه انسانهایی والا و روحهایی بزرگ و ارادههایی عظیم، عظمت و والایی خود را به جهانیان نشان دادند و تاریخ از فداكاری عاشوراییان، روح و جان گرفت و زمان با نبض كربلاییانِ قهرمان و حماسه آفرین، تپید. كربلا مكتبی شد آموزنده و سازنده، كه فارغ التحصیلان آن، در رشتهء ایمان و اخلاص و تعهّد و جهاد، مدرك و مدال گرفتند و ... عباس از زبدهترین معرفت آموختگان آن دانشگاه بود.
هنوز هم این مكتبِ عالی باز است و دانشجو ميپذیرد و یكی از استادان این دورههای آموزشِ وفا و مراحلِ كسبِ معرفت، علمدار كربلاست، ایستاده بر بلندای عشق و شهامت، كه با دستان بریدهاش معبرِ آزادگی را میگشاید و راه نور را نشان ميدهد و این حقایق، همه در نام عبّاس نهفته است و همراه با این نام،عطر یك »فرهنگ« به مشام جان ميرسد.
عبّاس یعنی تا شهادت یكّه تازی عبّاس یعنی عشق، یعنی پاكبازی
عبّاس یعنی با شهیدان همنوازی عبّاس یعنی یك نیستان تكنوازی(1)
ما برای رسیدن به سرچشمة یقین و كوثر ایمان، نیازمند راهنماییم. جانمان تشنه است و دلهایمان مشتاق. اولیای دین و سرمشقهای پاكی و فضیلت ميتوانند راه را نشانمان دهند و از زمزم گوارایی كه در اختیارشان است سیرابمان سازند.
اگر در امتداد «اسوهها» به عبّاس بن علی(ع) ميرسیم برای روشنی چراغی است كه پیش پای انسانها افروخته است و از آن دور دستها ما را به این راه فرا ميخواند. او الگو و سرمشق است، نه تنها در شجاعت و رزم آوری، بلكه در ایمان و معنویت هم؛ نه فقط در مقاومت و استواری، در عبادت و شب زنده داری هم؛ نه تنها در روحیة سلحشوری و حماسه، كه در اخلاص و آگاهی و معرفت و وفا هم.
آنچه ميخوانید گوشهای از شخصیت حضرت اباالفضل(ع) را ترسیم ميكند، باشد كه نام و یاد و زندگینامة آن شهید بزرگ و سردار رشید، چراغ یقین و شعلة ایمان را در ذهن و زندگيمان روشن سازد.
کتابخانه عمومی قائم (عج)...